maanantai 20. heinäkuuta 2009

Politrukki

Juuri kun! Minun piti aloittaa eksistentialistinen kauteni, mutta nyt ne jo huutavat poliittisen runouden perään. Vieläpä ehdotukset sisäpiirin ulkopuolelta ovat tervetulleita. Ovatkohan vaan? Ehdotukset, tarkoitan. Kokeillaan. Ehdotan, että siellä pidetään workshoppi kokeellisesta poliittisesta runoudesta.

Mutta! Olisinko eksistentiaalinen vaiko poliittinen? Eksistentiaalinen, poliittinen, eksistentiaalinen, poliittinen, eksistentiaalinen, eksistentiaalinen, eksistentiaalinen, poliittinen... poliittinen! Olen poliittinen. Kaikkien riemuksi poliittinen konferenssiin saakka. Kirjoitan heti poliittisen runon.


Poliittinen runo no. 5

Olen hakenut korvauksia luukulta
ei tippunut
maanantaina
tiistaina
keskiviikkona
torstaina
perjantaina
lauantaina
sunnuntaina ei mittään.

Hyvä jos rahat riittää keskikaljaan,
mutta herrat ne vaan juo Eau de Colognea.


Runokomiternin vuosikokouksen taivaalle kerääntyy kuitenkin synkkiä pilviä. Esaa Turusta nimittäin harmittaa, että Turkulaisia ei pidetä poliittisina. Esa tiuskaisee, että jos runoilija, joka on maininnut runoissaan Halosen, pussillisen kaljaa, Topin, stripparin Savosta tai kirjoittanut palindromin, olisi toisenniminen ja Helsingistä, niin kaikki pitäisivät häntä poliittisena. Varoitan teitä siellä Stadissa: Turun poliittinen runous tulee ja valtaa koko tapahtuman. Äänet joudutaan laskemaan uudestaan, kun Turun Romantiikan Grand Old Man ja samaisen kaupungin Undergroundin nopein metroseksuaali, Kanervan Ilkka, lähettää omat ehdotuksensa kera uusimpien poliittisten lemmenrunojensa komiternin sihteerin ja kaikkien (miinus yksi) tilaisuuteen osallistuvien naispuolisten runoilijoiden kännyköihin.

Hoidaks sä vielä sun puutarhaasi,
ja mahtuisko sinne yksi
ruiskaunokin siemen?
Jos ei, niin älä silti leikkaa mun juurta
vaikka terän lehdiltä vietkin.
Mä en ole omistushaluinen,
kunhan vaan et säkin sen Saulin kaa.
Sitte mä en enää ala,
ja puutarhasi voit silloin tunkea,
sanonko minne?

Katsotaan. Kumman, minun vai Iken, ehdotukset menevät paremmalla prosentilla läpi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti