torstai 29. maaliskuuta 2012

ajanrenki (10)

kiikut vaaput hoiput
kaadut ja ryömit
ja luulet että tämä
on sitä elämää
luulet että tämä
on sitä oikeaa elämää
toisin kuin nuo
jotka asuvat Westendissä
käyvät töissä ja
pukeutuvat kauluspaitaan
liike-elämän siniseen
sinä luulet että
tämä on oikeaa elämää
josta ne tai Madeleine
eivät tiedä mitään
sinä luulet ettei pankin
johtaja voi tajuta mitä
oikea elämä on
pelkkä solmio riittää
vakuuttaman sinut siitä
kukaan joka käyttää
solmiota ei voi tajuta
elämästä oikeasta elämästä
yhtään mitään yhtikäs
sitäkään vähää tai edes
jotakin

mutta tiedätkö
et tiedä että
niiden mussukat ovat
petollisempia kuin
runoilijoiden satunnaiset
ja ne jättävät
miehensä nopeammin
kuin sinun yhden
yön hoitosi
niiden elämä on
risaisempaa kuin
muusikoiden
ja ne ovat yhtä alko
holisteja kuin
alkoholistit siellä
teillä ja vielä
enemmän
ne ovat kymmenen
kertaa uskottavampia
ja tietävät elämästä
ainakin kaksi ja puoli
kertaa enemmän
kuin sinä tai kaltaisesi
sanoi setä

minä olen sinun
sokeri-isukkisi
minä sanon että
nam nam vaan
minä olen sinun
namusetäsi Luke
I am your father
ja sinä haluat vain
siskoasi sinä haluat
käsikirjoitus hajosi
ällöttävää

jos sinä vaan voisit 
mutta se[kään] ei riitä
on pyrittävä pois
pärjätäkseen on
vaihdettava kehystä
kehystystä ja asentoa
[minä en löydä
ainoatakaan asentoa,
jossa minun
päätäni ei särkisi]
sekä ohjauskorkoa

pysyäkseen pinnalla
on uudistuttava
ei voi jäädä paikalleen
elämä on jatkuvaa
oppimista eikä meillä
ole varaa jähmettyä
takertua menneeseen
on aloitettava uusi projekti

kirjoita runo tai kirja
joka kestää korkeintaan
kolme viikkoa tai neljä
lukukertaa  ja jota ei
voi korjata eikä kopioida
kolmen viikon päästä
on ostettava uusi
vaihda kirjasinta
ja myy uudestaan
täydellä hinnalla
halvoilla on hullut huvit

pitää perustaa projekti
ja lentää ulkomaille
ulkomailla on kansainvälistä

mitä sinä nyt taas teit rikoitko runo kir ja n miksi kaikki pitää aina särkeä huonompana kalana kuin lohta

mutta mikään ei ole mitään siihen verrattuna että minä minun pitää laskea rahojani että loppukuusta raha on aina vähissä että viikon lomamatka espanjaan jää tänä vuonna tekemättä ja keskiluokan verotus nousee niin etten voi tarjota kierrosta kavereille että huoleni ovat aivan liian pieniä ja mitättömiä lehdistöön televisioon kirjoihin runoihin

- Etkö sä vois kirjoittaa siihen sun kirjaas runoa mun huolistani? Että…
- Sori, en mä voi.
- Pitääks aina olla jotain vitun dramaattista, romanialaisia kerjäläisiä?
- Mä en kirjoittaisi kerjäläisistä, jos mulla olisi varaa olla kirjoittamatta.
- Mutta miks et voi kirjoittaa mun huolista?
- Lukevaa yleisöä ei kiinnosta tuollaiset keskinkertaisuudet.
- Ja keskinkertainen romanikerjäläinen sitten kiinnostaa? Mitä vikaa on suomalaisessa keskiluokassa ja keskiluokan keskinkertaisissa ongelmissa tai huolissa?
- Se on suomalaista keskiluokkaa.

mutta
nuo silmät
sinun silmäsi
voisin rakastua
yhdestä katseesta
yhdestä vilkaisusta
yhdestä katseesta
voisin rakastua
oletko ajatellut
sinun silmilläsi
voisi myydä
mitä tahansa
myisitkö
silmäsi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti